Indywidualizacja sposobem na rozwój

Projekt systemowy

Projekt systemowy „Indywidualizacja sposobem na rozwój”

            Projekt „Indywidualizacja sposobem na rozwój”, do którego przystąpiły trzy ząbkowskie szkoły podstawowe  realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i skierowany do uczniów klas I-III. Udział w nim jest dobrowolny i bezpłatny.

            Celem głównym projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów klas młodszych poprzez wsparcie ich indywidualnego rozwoju dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Mogą w nim zatem brać udział uczniowie i uczennice wymagający objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, co jest olbrzymim wsparciem pracy szkoły w tym zakresie.

W roku szkolnym 2012/13 oraz 2013/14:

w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Gen. F. Kleeberga wyłoniono grupę dzieci, która najpilniej potrzebuje pomocy i wybrano następujące rodzaje zajęć:

  1. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją,
  2. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
  3. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
  4. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
  5. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
  6. Zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla uczniów szczególnie uzdolnionych
  7. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych artystycznie (plastyczne, teatralne, taneczne );
  8. Kinezjologia edukacyjna
  9. Język angielski.

 w  Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach uczniowie mają możliwość uczestniczenia w następujących zajęciach:

  1. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
  2. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
  3. Zajęcia logopedyczne.
  4. Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne
  5. Gimnastyka korekcyjna
  6. Zajęcia integracji sensorycznej
  7. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych matematyczno-przyrodnicze.
  8. Zajęcia komputerowe.
  9. Zajęcia plastyczne i ruchowe dla dzieci uzdolnionych.

w Szkole Podstawowej Nr 3 im.  Małego Powstańca uczniowie mogą realizować następujące zajęcia:

  1. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
  2. Zajęcia logopedyczne.
  3. Gimnastyka korekcyjna.
  4. Zajęcia z robotyki.
  5. Zajęcia z samoobrony.

            Wszystkie w/w formy wsparcia realizowane są jako zajęcia pozalekcyjne zgodnie z ustalonym  harmonogramem zajęć. Prowadzą je nauczyciele-specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje.

W ramach projektu szkoły zostały dodatkowo wyposażone w innowacyjne środki dydaktyczne, które ułatwią realizację programów i zapewnią atrakcyjność zajęć dla dzieci. Szkoła Podstawowa Nr 1 wśród zakupionych pomocy ma: tablicę multimedialną, projektor,  gry doskonalące analizę i koordynację wzrokowo – ruchową oraz ułatwiające pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. Zakupiono również przybory ułatwiające i wspomagające eliminowanie wad postawy u uczniów, środki i materiały dydaktyczne rozwijające uzdolnienia przyrodnicze i służące dokładniejszemu poznaniu środowiska.

Szkoła Nr 2 otrzymała wsparcie w postaci komputera, tablicy interaktywnej, drukarki i projektora.

Dla Szkoły  Nr 3  został zakupiony sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne do zajęć  logopedii, zajęć wyrównawczych oraz eliminujących wady postawy u uczniów. Kupiono też klocki do zajęć z robotyki a także  zestaw do terapii audiopsycholingwistycznej, który umożliwia prowadzenie zajęć stymulacji słuchu metodą dr K. Johansena. Nauczyciel przygotowuje indywidualny program stymulacji słuchowej w formie przyjemnych dla ucha utworów muzycznych. Stymulacja słuchowa poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.

Mamy nadzieję, że tego typu działania pomogą w realizacji celów wynikających z wymagań nowej podstawy programowej, która zakłada indywidualizację procesu nauczania stosownie do potrzeb i możliwości każdego ucznia. Zwiększy się również stopień i zakres wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania, motywujących dzieci do czynnego udziału w zajęciach. Podczas realizacji projektu zostanie nawiązana ścisła współpraca z rodzicami dzieci, które zostaną objęte wsparciem. Ponadto, rodzice będą zaangażowani w mierzenie efektów prowadzonych działań projektowych.

 

 

                                                                   

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 października 2012 10:56
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sylwia Sulnicka
Ilość wyświetleń: 2035
29 października 2012 10:56 (Sylwia Sulnicka) - Dodanie dokumentu.